Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Jak odczytywać oznaczenia na oponach?

Na oponach znajduje się szereg oznaczeń, które warto znać. W końcu w ten sposób można dobrać właściwe opony do samochodu osobowego, ciężarowego czy sprzętu budowlanego czy rolniczego. W dzisiejszym wpisie podpowiemy, w jaki sposób odczytywać oznaczenia na oponach. Dzięki temu bez problemu dobierzecie te właściwe.

Oznaczenia opon determinują wybór odpowiedniego rodzaju opony do danego pojazdu

Dobór opon czy to ciężarowych czy opon przemysłowych do ciężkich branż jest determinowany przez oznaczenia występujące na oponach, a także parametry wskazane przez producenta danego pojazdu. Oznaczenia zawsze znajdują się na boku opony. Wśród nich wyróżniamy: szerokość, stosunek wysokości do szerokości wyrażony w procentach, współczynnik nośności, średnicę felgi. Przykładowe oznaczenie dla samochodu ciężarowego ma następującą postać: 315/70 R 22.5 L 154/150. W tym przypadku R oznacza budowę radialną opony. Gdyby przy średnicy felgi była litera D, to oznaczało by diagonalny typ opony. L to indeks prędkości oznaczający 120 km/h. 154/150 jest to dozwolone obciążenie w przypadku ogumienia pojedynczego (pierwsza liczba) lub bliźniaczego (druga liczba).

Jakie oznaczenia stosuje się w przypadku maszyn rolniczych?

Opony przemysłowe dla branży rolniczej mogą mieć nieco inną formułę. Otóż w przypadku ciągnika można spotkać się z oznaczeniem wyglądającym następująco: 12/80-15. W tym przykładzie 12 oznacza szerokość w calach, 80 – profil, a myślnik budowę diagonalną. 15 na końcu odnosi się do średnicy felgi. W przypadku opon radialnych do maszyn rolniczych przed literką R myślnik nie występuje i oznaczenie może mieć postać: 14R28. To oznacza, że opona o szerokości 14 cali radialna będzie pasować na felgę o średnicy 28 cali.

SPRAWDŹ:  Bezpieczeństwo w miejscu pracy mechanika i lakiernika. Wszystko co musisz wiedzieć na ten temat

Oznaczenia dotyczące kierunku rotacyjnego opon

Oznaczenia literowe dotyczą opon przeznaczonych na określone osie. W przypadku maszyn rolniczych opony dętkowe określane są jako TT, a bezdętkowe TL. Gdy opona posiada oznaczenie FRT oznacza to, że przeznaczona jest do osi przyczep i naczep. Mają wyższy indeks nośności, gdyż muszą znosić większy ciężar. Jeżeli chodzi o oznaczenie S lub F to jest to symbol osi prowadzącej i opon ciężarowych z charakterystycznymi rowkami. Litera D przy średnicy oznacza diagonalny typ opony, jednak gdy pojawia się w późniejszych parametrach dotyczy osi napędowej. W jej przypadku przyczepność jest niezwykle ważna. Dlatego opony tej osi nie posiadają rowków, a kostki gwarantujące, że samochód ciężarowy czy przemysłowy bardzo dobrze trzyma się drogi.

Oznaczenia opon istotne z punktu widzenia eksploatacji

Warto wiedzieć, że jeśli na danej oponie występuje oznaczenie M+S to symbolizuje ono skrót słów błoto i śnieg (oczywiście w języku angielskim) jednak nie oznacza to, że taka opona jest zimową. Oznacza, że poradzi sobie przy niewielkim zaśnieżeniu i błocie. Jeśli wybiera się kierunek skandynawski to opony zimowe muszą mieć oznaczenie 3PMSF, co oznacza, że można na nich jeździć w typowo zimowych warunkach. Warto takie opony zakładać zarówno na oś sterującą, jak i napędową w wysokich górach, np. Alpach.

Sposób dla oszczędnych – czyli opony, które nadają się do pogłębiania bieżnika

Na oponie może znaleźć się napis „regroovable”, co oznacza, że opona nadaje się do pogłębiania bieżnika. Nacięcia powinny być wykonywane ściśle według wytycznych producentów opon. Powinny mieć określoną szerokość i głębokość. Nawet jednak przy zastosowaniu się do wszystkich zaleceń trzeba pamiętać, że opony z takim bieżnikiem można owszem użytkować dłużej, ale są też bardziej podatne na uszkodzenia. Trzeba pamiętać, że punktem granicznym kiedy trzeba wymieniać opony jest grubość bieżnika wynosząca 1,6 mm. Trzeba przyznać jednak, że granicą dla ogumienia letniego, która jest rozsądna jest 3 mm, a dla zimowego – 4 mm.

SPRAWDŹ:  Kluczyki zatrzaśnięte w aucie – gdzie szukać pomocy?

Warto wiedzieć, że jeśli na ogumieniu znajdziesz skrót DOT, to możesz sprawdzić datę produkcji opon (4 ostatnie cyfr). Istotnym parametrem jest TWI, czyli wskaźnik zużycia bieżnika. Gdy klocek między rowkami bieżnika zrówna się z ich głębokością, to oznacza konieczność wymiany opon.

Emilia Borowska

Emilia Borowska

Specjalistka ds. HR z doświadczeniem w rekrutacji i zarządzaniu talentami. Publikuje artykuły na temat rynku pracy i rozwoju kariery zawodowej. Prywatnie miłośniczka teatru i podróży po Europie.

Artykuły: 76

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *