Jak założyć firmę transportową o zasięgu międzynarodowym?
Prowadzenie firmy w Polsce nie jest łatwe. W końcu na przedsiębiorców czeka tyle formalności i często zmieniających się przepisów, że można zwyczajnie nie nadążyć. A przy tym podatki są tak wysokie, że choć wiele osób zakłada firmę w danym roku, to już kolejnego ją zamyka. Ale oczywiście nie oznacza to wcale, że każda działalność skazana jest na porażkę. Nic bardziej mylnego. Otóż można zarabiać i to dobrze, ale trzeba naprawdę się napracować, a przy tym wprowadzić nowoczesne rozwiązania. Dziś podpowiemy Wam, jak założyć firmę transportową o zasięgu międzynarodowym.
Założenie działalności – jak to zrobić?
Na początek czas dowiedzieć się, jak założyć firmę transportową i oczywiście trzeba to zrobić poprzez założenie działalności gospodarczej. Już na samym początku musicie podjąć decyzję o formie prawnej. Możecie wybrać jednoosobową działalność gospodarczą w oparciu o wpis do CEiDG, ale możecie tez postawić na spółkę. Wiadomo, że rodzaj działalności gospodarczej zależy jest od tego czy chcecie prowadzić ją samodzielnie, czy raczej ze wspólnikiem. Oczywiście możecie też wybrać spółkę partnerską, ale i komandytową. Trzeba przyznać, że każde rozwiązanie ma jakieś wady i zalety, choć wielu przedsiębiorców firm transportowych wybiera jednoosobową działalność bądź też spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Na pewno najmniej opłacalna ze względu na konieczność ponoszenia dużych kosztów jest spółka cywilna. Wspominaliśmy już, że na przedsiębiorcę czeka wiele przeszkód, ale i trudności. Na szczęście są też zalety założenia firmy, wszak można to zrobić przez Internet i zajmie to zaledwie kilka minut. Dodatkowo dla nowych firm przeznaczone są ulgi. Otóż przez okres 6 miesięcy możecie nie płacić składek na ubezpieczenia społeczne, a następnie przez 24 miesiące możecie płacić tylko preferencyjne składki. Możecie nawet opłacać składki proporcjonalne do dochodu. Jest to tzw. mały ZUS+. Niestety gorsza informacja jest taka, że ulgi te nie dotyczą składki na ubezpieczenie zdrowotne.
Wskazanie podmiotu działalności
Każda firma musi mieć ściśle określony podmiot działalności. Na tej podstawie wiadomo jakie usługi oferuje. Jeżeli więc chcecie założyć firmę transportową to musicie wpisać PKD. Dla firm transportowych PKD wynosi 49.41. Należy go wpisać zarówno w KRS, jak i CEiDG. Oczywiście jeżeli postanowicie powiększyć zakres swojej działalności, to w każdej chwili możecie PKD nie tylko zmienić, ale i rozszerzyć. Istnieje też jeszcze dodatkowa możliwość, a mianowicie jeżeli w przyszłości planujecie poszerzyć działalność firmy, to możecie wpisać dodatkowy PKD tak jakby na zapas. Teraz czeka was też wybór opodatkowania. I w tym przypadku musicie wiedzieć, że jeżeli właśnie chcecie prowadzić firmę transportową o zasięgu międzynarodowym, to musicie dokonać rejestracji na potrzeby VAT-EU, czyli VAT-u europejskiego. Teraz czeka Was jeszcze wskazanie siedziby firmy, a także zgłoszenie jej do ZUS i założenia konta firmowego.
Nowa czy używana – jaka flota samochodowa sprawdzi się najlepiej?
Oczywiście czeka Was także wybór floty samochodowej i trzeba przyznać, że nie jest to łatwy wybór. Zakup nowych samochodów to inwestycja wielomilionowa, a jak wiadomo mało kto dysponuje takimi pieniędzmi. Rzecz jasna można wziąć kredyt, ale jednak trzeba mieć dobrą zdolność. Alternatywą dla takiego rozwiązania jest zakup pojazdów używanych. Przy czym pamiętajcie o wymianie opon ciężarowych. Muszą być one najlepsze jakości, wszak wpływają na bezpieczeństwo i efektywność pracy. Istnieje też możliwość leasingu samochodowego i to długoterminowego.
Opłaty i jeszcze raz opłaty
O ile zakup opon do ciężarówek nie obciąży Waszego budżetu, to jednak opłaty licencyjne już mogą. Na początek musicie dokonać opłaty za udzielenie zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego i to będzie Was kosztować 1000 złotych, do tego czeka Was jeszcze opłata za licencję. Na okres do 5 lat wynosi ona 4000 zł plus i musicie doliczyć 400 złotych za każdy wypis z licencji. Z kolei opłata za licencję powyżej 5 lat do maksymalnie 10 wynosi 8000 złotych, plus 880 złotych za każdy wypis licencji. To nadal nie wszystko, bo dochodzi jeszcze opłata za ubezpieczenie (OCZ) to 300 złotych za jeden pojazd. Potrzebować będziecie też zaświadczenie o niekaralności, za które trzeba zapłacić. Do tego jeszcze kwota za ubezpieczenie AC i OC nie będzie niska.